Najnowsze artykuły

Jak na przestrzeni lat zmieniały się ceny...

Ceny złota to jeden z kluczowych wskaźników ekonomicznych, który fascynuje zarówno ekspertów, jak i zwykłych obywateli. Historia...

Czytaj Więcej
Catering dietetyczny SIRT we...
9 listopada 2024 0
Jak przeprowadzić remont kuchni?...
24 października 2024 0
Jubiler, złotnik a rzemieślnik -...
22 października 2024 0

Sposoby na zadbane auto

Polacy z chęcią kupują auta używane, ale jak wynika z danych zebranych w ostatnim czasie liczba zarówno nowych jak i używanych samochodów zaczyna spadać. Oznacza to, że coraz dłużej jeździmy tym samym samochodem, ale jeżeli chcemy aby służył nam przez lata, musimy pamiętać o tym, by właściwie o niego zadbać.

Wymiana części w używanym samochodzie Kupując używany pojazd musimy być świadomi tego, iż będzie on wymagał pewnego nakładu pieniężnego. Niektóre części w samochodzie zużywają się szybciej i trzeba je bezwzględnie wymienić mimo zapewnień poprzedniego właściciela o ich dobrym stanie. Chodzi tutaj chociażby o olej wraz z jego filtrem, świece żarowe albo zapłonowe, płyn w układzie chłodzenia, filtr paliwa oraz powietrza czy pasek rozrządu, razem z pompą wody i napinaczami. Nieprawidłowe działanie którejkolwiek z tych części może w konsekwencji doprowadzić do poważnego uszkodzenia silnika, a jak wiemy naprawa takiej usterki kosztuje bardzo dużo.

Drugą grupą części, nad wymianą których należy się zastanowić są te, których stan można określić podczas badania technicznego, dokonywanego przed zakupem samochodu. Należy do niej układ hamulcowy pojazdu, jego zawieszenie, klimatyzacja, amortyzatory (przy przebiegu auta powyżej 100 tysięcy km), oraz pasek alternatora z napinaczem. Które części będą nas kosztowały najwięcej? Z pewnością, najwięcej pieniędzy trzeba wydać na usunięcie awarii w silnikach wysokoprężnych, czego oznaką może być na przykład dymienie przy rozruchu. Gdy układ wtryskowy wymaga regeneracji bądź też wymiany, musimy się liczyć z kosztem rzędu kilku tysięcy złotych. W gronie tych najdroższych znajduje się także wymiana turbosprężarki. Chodzi tutaj nie tylko o samochody z silnikiem wysokoprężnym, ale również z benzynowym. Do stwierdzenia usterki w tym przypadku, konieczne jest przeprowadzenie testu diagnostycznego.

Nie warto zaniedbywać napraw pojazdu Najbardziej dotkliwą konsekwencją braku niezbędnych napraw samochodu jest przede wszystkim spadek bezpieczeństwa podczas podróżowania nim. Oczywiście, takie zaniedbania odczujemy również w portfelu, gdyż czasem niewielkie usterki mogą doprowadzić do uszkodzenia, a nawet zniszczenia drogich elementów. Najmniej awaryjne modele aut starszej generacji Prawda jest taka, że im nowocześniejsze jest auto, tym bardziej jest ono narażone na liczne usterki. Duża ilość elektroniki w takich samochodach, sprawia bowiem, iż częściej trafiają one do naprawy. Jeśli jednak mowa o najmniej awaryjnych pojazdach, to warto w tym miejscu wymienić chociażby Ford Focus II 1.8 TDCI oraz Mondeo 2.0 TDCI.

Niemieccy kierowcy niezmiernie ufają autom sygnowanym marką Toyota, a Polacy najchętniej wybierają Volkswagen Golf lub Passat, uznając, iż sprawiają najmniej kłopotu. W jakich autach zaoszczędzimy na częściach zamiennych? Opel Astra II i III, VW Golf do IV generacji, Ford Focus I i II oraz starsze modele Forda Mondeo – to samochody, które w Polsce zdecydowanie cieszą się największą popularnością. Tym samym, cena części zamiennych do takich aut jest stosunkowo niska. Nieco więcej trzeba już zapłacić za elementy do samochodów francuskich producentów. Niedużo zapłacimy również za części do samochodów produkcji japońskiej i koreańskiej, ale na wydatki musimy się już przygotować, gdy jesteśmy w posiadaniu nieco droższych marek, takich jak Mercedes, Jeep, Land Rover czy SUV.

Co należy wymieniać, niezależnie od przebiegu? Przynajmniej raz do roku musimy wymienić olej silnikowy oraz filtr. Co 2 lata powinniśmy przede wszystkim dokonać wymiany oleju hamulcowego oraz wycieraczek, lub też ich piór. Raz na 5 lat, należy także wymienić płyn chłodniczy, pasek rozrządu i alternatora, oraz cylinderki hamulcowe. Natomiast w zależności od stopnia zużycia decydujemy o odpowiednim momencie wymiany opon.

Komentarze (0)

Zostaw komentarz