Czy opakowanie ma znaczenie?

Opakowanie już od dłuższego czasu nie jest tylko zwykłym pudełkiem, którego jedynym celem jest ochrona produktu przed uszkodzeniem. Obecnie spełnia ono znacznie ważniejszą rolę. Jakość opakowania ma bezpośredni wpływ na sprzedaż produktu.

Opakowania oraz znajdujące się na nich etykiety samoprzylepne są wizytówką towaru. Klient wędrując alejkami sklepowymi kieruje się zazwyczaj tym jak prezentuje się zapakowany towar. Mając do wyboru wiele podobnych produktów wybierze ten, który najbardziej mu się spodoba. Należy przy tym pamiętać, że jest tylko jedna szansa na dobre pierwsze wrażenie. Dlatego jeśli chcemy by nasz produkt wyróżniał się na tle konkurencji należy wiedzieć jakie są obecne trendy. Warto też inwestować w nowoczesne i innowacyjne rozwiązania.

Na rynku opakowań od dłuższego czasu panuje moda na produkty ekologiczne. Konsumenci dużo chętniej kupują produkty firm dbających o środowisko naturalne. Ekologiczne opakowanie pozwala budować pozytywny obraz marki. Z roku na rok rośnie świadomość konsumentów. Dlatego tak ważne jest by produkt budził pozytywne skojarzenia.   

Obecnie coraz modniejsze są również opakowania w stylu retro. Osoby zajmujące się projektowaniem opakowań wykorzystują stare wzorce, ponieważ wzbudzają one w klientach dobre skojarzenia. Jednak nie w każdym wypadku wykorzystanie stylistyki retro da dobre rezultaty. Przed podjęciem ostatecznej decyzji warto przeprowadzić szczegółowe badania rynku.

To czy opakowania w stylu retro przyniosą oczekiwane efekty jest między innymi w dużej mierze uzależnione od branży. Na przykład ten typ opakowań jest bardzo skuteczny w przypadku kosmetyków lub produktów spożywczych. Etykiety i opakowania w stylu retro sugerują klientowi, że marka może jest obecna na rynku nawet od kilkudziesięciu lat.  

Tylko dlaczego powinno nam zależeć na tym by nasza marka była kojarzona z przeszłością? Wynika to z tego, że w przekonaniu ogromniej części konsumentów tradycyjne produkty są zdrowsze, smaczniejsze i zawierają mniejszą ilość środków konserwujących. Zwłaszcza w przypadku produktów spożywczych jest bardzo istotne by kojarzyły się one ze zdrowiem, świeżością i naturą.

Opakowanie musi spełniać wiele zadań. Oczywiście nadal jego główną funkcją jest zabezpieczenie towaru, jednak kluczowe jest też to by skupiało ono na sobie uwagę klientów.  Opracowanie oryginalnego projektu nie jest łatwe i wymaga dużych nakładów finansowych. Jednak produkt w nieatrakcyjnym opakowaniu ma znikome szanse na odniesienie sukcesu.

Materiał partnera